Müsli

Ibland är skafferiet bara fyllt av påsar och burkar med små slattar i, men inte tillräckligt för att göra något av. Har man tur får man ändå ihop till lite god müsli. Senast blev det en med dinkel- och havregryn, lin- och pumpafrön, valnötter, kokos samt lite torkad lavendel och lavendelsocker som smak. Ingen frukt. Jättegott ändå! Jag har gärna lite hemmakokt svart vinbärssylt i filen istället.

Nästa gång tror jag att jag ska variera min müsli med lite kakao och torkade körsbär. Eller kanske torkade körsbär och pistagenötter – lyxigt! Vad vill du ha i din müsli?

Här kommer en bra fördelning för müsli. Tack Bakverket för receptet!

  • 3 dl gryn (havre, råg, dinkel, bovete, korn, hirs)
  • 1 dl + 1 dl frön (solros, pumpa, lin, psyllium, quinoa, vallmo, sesam)
  • 1 dl nötter, hela eller hackade (valnöt, mandel, hassel, cashew, pekan)
  • 1 dl kokos (flingor, chips)
  • 1 msk olja (raps, solros, kokos, valnöt, smält smör)
  • 1 msk sötma (honung, sirap, socker, syrup, stevia)
  • 1 msk krydda (kanel, kardemumma, pepparkaka, vanilj, kakao, kaffe)
  • 1 dl torkad frukt

Blanda ihop samtliga ingredienser utom frukten i en skål. Se till att olja och sötma blandas i ordentligt. Lägg på plåt och rosta i ugnen i 175 grader i ca 20 minuter. Rör om då och då. Se upp i slutet då det går undan och müslin lätt kan bli för bränd!

Tagged: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: